onsdag 20. mai 2009

Barnevakten

Jeg har vært på en interessant informasjonskveld med Barnevakten. Dette var en kveld arrangert av FAU ved de lokale skolene i nærmiljøet mitt. Et veldig godt tiltak synes jeg, og meget aktuelt!

www.barnevakten.no er en organisasjon som gir råd om barn og medier. Her kan du søke informasjon blant annet om spill, nettsider og filmer.

På nettsidene til barnevakten.no skriver de
BarneVakten har to målsettinger for arbeidet:
• øke foreldre og andre voksnes kunnskaper om barn og medier gjennom å informere og gi gode råd.
• beskytte barn mot skadelig informasjon gjennom mediene.

Dette er en god nettside til hjelp for lærere, foreldre og andre som er interessert i å gi barn et tryggere møte med mediene.

Det er mulig å melde seg inn, eller også bare å få oppdaterte nyheter fra media via mail.

De har også laget nettsiden www.nettreisen.no som er en side som er laget for å tipse barn om trygge, morsomme og lærerike nettsider. Jeg synes det er flott om voksne kan sitte sammen med barna på denne siden. Er mye å lære her for liten og for stor!

Herved er det anbefalt :o) Absolutt verdt en kikk! Og hjertlig takk til barnevakten.no for hjelp og støtte til meg som mor!

1 kommentar:

  1. Jeg har vært medlem i flere år :-)

    Jeg synes Barnevakten gjør en veldig viktig jobb - ikke minst ved å være "vaktbikkje" overfor ulike tv-kanaler. Det har vært flere tilfeller der både serier, filmer og "trailere" med særdeles lite barnevennlig innhold har vært vist til alle døgnets tider. Barnevakten har flere ganger bidratt til at tv-kanalene har ryddet opp og sørget for å flytte sendinger ment for voksne til etter barnas leggetid.

    SvarSlett